eerste 2 weken in Malta - Reisverslag uit Malta, Malta van Ellen Verstraaten - WaarBenJij.nu eerste 2 weken in Malta - Reisverslag uit Malta, Malta van Ellen Verstraaten - WaarBenJij.nu

eerste 2 weken in Malta

Door: Ellen Verstraaten

Blijf op de hoogte en volg Ellen

04 Oktober 2014 | Malta, Malta

Op 20-09-2014 was het dan zover na ongeveer 4 maanden voorbereiden gaan we op weg naar Malta. Om 11 uur zouden we gaan vliegen maar dit werd 12 uur. Eenmaal echt afscheid genomen te hebben en een paar traantjes weg gepinkt te hebben, liepen we door de douane. Bij onze gate moesten we nog ongeveer een half uur wachten. Om 5 voor 12 vonden we het toch nog wel erg rustig bij onze gate voor een vlucht die volgeboekt zou zijn... Toch maar even vragen hoe het zat en ja hoor zitten we bij de verkeerde. Dus als een speer rennend naar de goede (gelukkig niet zo ver weg) waren we nog net op tijd. In het vliegtuig (die erg klein was) hebben we lekker eten en drinken gehad. En toen naar 3 uur vliegen mochten we naar buiten. Pff.. wat een hitte ik dacht nog even dat het misschien door de motors kwam van het vliegtuig maar nee het was echt de temperatuur van Malta (op dit moment was er nog een hitte golf) ik schatte de temperatuur op minstens 33 graden. Daar stonden we dan met onze lange broeken aan. Nog even moeten wachten op de bagage en toen gingen we verder in de bus richting ons appartementen complex Lands End in Sliema seafront. Het appartement was wat anders dan verwacht maar het beviel (en bevalt nog steeds behalve de slechte wifi) al wel gauw. We hebben ons snel omgekleed en nog even boodschappen gedaan. Zondag 21-09-2014 hebben we Sliema een beetje verkent en hadden we alvast onze school opgezocht waar we de eerste week Engelse les hebben gevolgd. De school staat in Pacceville een klein kwartiertje met de bus dus dat is goed te doen. Verder hebben we in Pacceville nog even het strand opgezocht, maar die hebben ze daar niet?? Het zijn hier bijna allemaal rotsen maar daarom was het nog wel even lekker om bij de rotsen te gaan zitten en van de heerlijke zon te genieten
Van maandag 22-09-2014 tot en met vrijdag 26-09-2014 hebben we de hele week Engelse les gevolgd op B1 niveau. De lessen zijn goed te doen en zijn erg leerzaam vooral wanneer het over het onderwerp shoppen gaat haha. De lessen duren van 8.00 uur tot 12.15 uur, dit zijn fijne tijden want 's middags heb je lekker voor jezelf. Ik zat in een klas met allemaal verschillende nationaliteiten zoals: Bulgaars, Russisch, Frans, Chinees en 2 Zwitsers. Op vrijdag kreeg ik al een certificaat omdat dit de enige week is dat ik zoveel Engels zou krijgen (20 uur) want vanaf 29-09-2014 ga ik stage lopen op de Thi Lakin school in Attard. De vrijdag ervoor 26-09-2014 zijn we samen met Simon (onze contactpersoon) naar de stage school heen geweest om even kennis te maken. Eenmaal aangekomen wou ik eigenlijk nog even doorlopen want 'huh? is dit een school?' is wat ik dacht. De school kun je vergelijken met 2 rijtjes huizen zo groot. En wat ook opviel was de netten om de dak heen? Even goed kijken en dan kon je zien dat dat het schoolplein was voor de leerlingen. Dus net zoals in Nederland op mijn stage school CBS de Marsweijde spelen ze hier op het dak. Alleen ziet het er hier nogal anders uit er zit namelijk alleen maar een dun netje om heen, levensgevaarlijk. Binnen hadden we een kort gesprekje met de directrice die vertelde dat dit een soort van Montessori school is, dit leek mij wel interessant. We hadden die dag de leraren nog niet ontmoet en de leerlingen ook niet omdat het daar nog zomervakantie was. Dus maandag 29-09-2014 beginnen we tegelijk met de leerlingen.
In het weekend van 26-09-2014 tot 29-09-2014 hebben we niet zoveel gedaan lekker niksen en het eiland een beetje verkennen.
O ja even tussendoor, we hebben erg leuke kamergenoten, een Chinees die echt goed Engels kan voor iemand uit Chinees (zij zijn normaal moeilijk te verstaan door hun accent) maar Edna heeft daar weinig last van. Er is ook nog een Russisch meisje Julia zij kan nog amper Engels en het enige wat ze ongeveer kan zeggen is 'Hello, my name is'. Dat is lastig communiceren.
29-09-2014
Onze eerste stagedag, om half 6 gaat de wekker nog even douchen en om 7 uur moeten we bij het politie bureau wachten want daar haalt de buschauffeur van school ons op. We rijden met de busjes mee van de school die de leerlingen ook ophaalt, dit is erg leuk. op stage aangekomen waren we helaas te laat omdat een gezin niet had afgebeld en wij daar 10 minuten hebben staan wachten. De school begint om 8.00 uur ze beginnen op het kleine schoolplein, ze moeten in rechte lijnen staan per groep en er mag niet bewogen worden. Ze zingen een liedje en er wordt zo'n 3 keer gebeden. Dan mogen de leerlingen naar boven naar hun lokaal. De leerlingen in mijn stage klas zijn 5 jaar, ik weet nog niet zo goed welke groep dat hier is, ik denk groep 3/4 want aan het eind van het jaar moeten ze de basis Engels en Maltees kunnen schrijven, spreken en lezen. En met rekenen moeten ze aan het eind van het jaar tot 100 kunnen tellen en terug tellen en sommen maken tot 100 (pittig!). Ik schrok de eerste dag heel erg toen mijn begeleidster met een fluitje (voor in de gymzaal) floot om de leerlingen stil te krijgen ik had het idee dat ik nog het ergste schrok. Een meisje moest er van huilen en omdat je stil moet zijn als ze fluit moest ze maar in de hoek gaan staan om haar zonden te overdenken. Er was nog een ander meisje die de hele dag moest huilen om haar papa en mama. Ze kwam telkens naar me toe en ik wist niet goed wat ik er mee aan moest. Dus ik vroeg aan mijn begeleidster of ze even wat mocht drinken om wat rustiger te worden, en mijn begeleidster zei: 'Sit down! Go back! Did I tell you that you can stand up?!' Wauw wat vond ik dat zielig, hierdoor heeft het meisje de hele dag door gesnikt (ik dacht als ze nou even met mij ergens rustig ging zitten om rustiger te worden zou het sneller over zijn gegaan). Onder de rekenles werd er met een liniaal op de tafel geslagen want ze had het fluitje niet zo gauw bij de hand, weer een schrik moment. Je zou denken dat de leerlingen dan direct recht zitten en strak naar voren kijken, maar dat viel mij nogal tegen, ze hebben hier weinig respect voor de leraren hoe hard ze ook schreeuwen door de klas ze gaan gewoon door. Er mist een heel groot stuk structuur en vooral regels, want wat zijn de regels? Die worden helaas niet besproken en na 2 seconden stilte gaat de herrie zo weer door. Na de pauze (15 minuten fruit en lunchpauze bij elkaar in en er wordt alleen maar gegeten, buitenspelen gebeurt zo'n 5 minuten per dag als er tijd is. Dit is één van de redenen waarom hier in Malta veel kinderen zijn met obesitas) gingen we rekenen waarover ik al iets heb verteld. Halverwege de les vroeg mijn begeleidster of ik het wou overnemen omdat ze 'even' moest gaan zitten. Het eerste wat toen in me op kwam waren een heleboel vraagtekens. Ik heb die tijd opgevuld met een bladzijde maken en een spel met tellen wat ik zo even gauw moest bedenken want voorbereiden van lessen doen ze hier ook niet. Om half 2 is de school uit en gingen we weer terug met de schoolbus. Een dag met zoveel nieuwe indrukken, ik was er echt kapot moe van en ben op tijd naar bed gegaan. Aldus veel negatieve informatie maar toch heb ik het wel naar m'n zin op stage het is erg wennen maar elke dag word het fluitje wat minder gebruikt (collega's hadden erover geklaagd) en je went er op de één of andere manier wel aan dat het hier normaal is dat je schreeuwt in de klas. Ik merk van mij zelf vooral dat ik wat harder wordt voor de leerlingen dan ik was, dat moet natuurlijk ook wel want anders is het verschil ook wel erg groot tussen mijn begeleidster en mij (dat wordt weer een hele omschakeling als ik weer terug ben haha). Zoals ik al zei zijn mijn leerlingen 5 jaar en spelen zo goed als nooit meer, ze zitten de hele dag in de banken te werken. De lessen worden zo voorgelezen uit de boeken en de lesstof wordt niet spelenderwijs aangeboden waardoor de zwakke en sterke leerlingen snel de les verstoren wat weer voor veel stres zorgt. Ik moet zeggen dat ik na donderdag 2 oktober erg moe was van alle informatie en nieuwe kennis.
Gisteren 03-10-2014 hadden we weer Engelse les van een jongen van 20 (!!) jaar die uit Londen kwam. dus één van mijn eerste vragen was, hoe heb je dat zo snel gedaan? Waarop ik het antwoordt kreeg, dat je hier al leraar kan worden met een cursus van 60 uur!! Ik dacht dit is misschien omdat zijn Engels al fantastisch is maar nee het maakt niet uit voor wat voor vak. Erg vreemd. Toch was de les wel erg leuk, alleen de tijden waren niet zo fijn, we hebben namelijk les van 3 uur in de middag tot half 7 in de avond.

Wat hebben we het toch goed in het onderwijs in Nederland!

foto's volgen nog,

Groetjes,
Ellen

  • 05 Oktober 2014 - 09:55

    Mayke:

    Wauww! Wat veel me gemaakt al!
    X mayke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Ik ga van 20-09-2014 tot en met 13-12-2014 internationale stage lopen in Malta. Dit doe ik samen met mijn vriendin en klasgenote Frenske. We doen de opleiding Onderwijsassistent MBO niveau 4 We hebben er zin in!!

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 2943

Voorgaande reizen:

20 September 2014 - 13 December 2014

Malta internationale stage

Landen bezocht: