Alweer 4 weken onderweg - Reisverslag uit Sliema, Malta van Ellen Verstraaten - WaarBenJij.nu Alweer 4 weken onderweg - Reisverslag uit Sliema, Malta van Ellen Verstraaten - WaarBenJij.nu

Alweer 4 weken onderweg

Door: Ellen Verstraaten

Blijf op de hoogte en volg Ellen

19 Oktober 2014 | Malta, Sliema

Op zondag 5 oktober heeft het heel erg gestormd de hele dag. Het regende gigantisch en het onweerde ook erg hard, het regende zo hard dat het water gewoon weer terug de zee in liep. Wel bijna een uur heb ik stil gestaan om te proberen een mooie foto te maken van een bliksem maar dat is helaas niet gelukt. Maandag 6 oktober was Damian jarig en ondanks dat we het al gevierd hadden heeft hij nog veel visite en cadeautjes gehad, erg leuk! In de middag heb ik met hem geskypt en liet hij trots zijn cadeautjes zien. Ondertussen op stage die maandag viel het me op dat de leerlingen al wat beter luisterde en het fluitje (gelukkig) niet meer nodig was. Ook naar mij luisteren ze meer zonder dat ik het ze 3 keer moet vragen, erg fijn. Op dinsdag 7 oktober heb ik mijn eerste les gegeven aan 4 leerlingen (die Engels kunnen verstaan), het was een tekenles over de herfst. De leerlingen moesten tekenen/ kleuren wat je ziet in de herfst en met de juiste herfst kleuren. Ze vonden het in het begin lastig om te bedenken wat je in de herfst ziet omdat je hier in Malta geen echte herfst hebt met vallende bladeren etc. Toch is dit wel het thema waar we voorlopig mee werken. Ik heb ze een paar plaatjes laten zien van de herfst en toen ging het wat makkelijker. Het resultaat kun je zien bij de foto’s (ik heb toestemming om foto’s te maken). De leerlingen vonden het heel erg leuk en ik kreeg veel complimentjes van de leerlingen en van mijn begeleidster, wat erg leuk was! Woensdag 8 oktober was er een jongen opeens niet meer, dus ik vroeg aan mijn begeleidster waar hij was toen kreeg ik het antwoord dat hij (nu nog) terug is gegaan naar de vorige groep (pp2). Hij is terug gegaan omdat ze nu hadden bedacht dat hij het toch nog niet aankon. De leerlingen vonden dit erg raar en tot mijn grootste verbazing werd het de leerlingen niet eens vertelt waarom het jongetje nu opeens weg was, sommige leerlingen waren bang dat ze misschien ook terug moesten en deden extra goed hun best. Die vrijdag waren we vrij en zijn we naar Café Del Mar (even googelen!) geweest, na een uur rijden kwamen we aan en het was heel erg mooi. Het water was dan wel erg koud maar je kon wel hele mooie foto’s maken. Na het foto’s maken hebben we lekker liggen zonnen. Op zaterdag 11 oktober gingen we om 12 uur met de lokale bus om Frenske haar ouders en zussen op te halen! Na een rit van ongeveer 1,5 uur en een kwartiertje wachten waren ze aangekomen en konden we allemaal in het zelfde busje mee terug naar het appartementencomplex (zij verbleven ook in Lands End appartementen). Die zaterdag hebben we nog boodschappen gedaan en zijn we ’s avonds uit geweest met de zussen van Frenske en de andere Nederlandse meiden, het was erg gezellig! Zondags zijn we naar Blue Lagoon geweest, eerst met de bus en daarna een poosje met de boot. Wauw! Zulk mooi helder water heb ik nog nooit gezien echt heel erg mooi! Natuurlijk was ik mijn bikini vergeten dus dan maar zo in het water met kleren en al, het was die dag warm maar er stond wel een windje dus ik was zo wel droog. Later thuis bleek dat ik erg verbrand was in mijn gezicht, armen en benen. Even ingesmeerd met after sun en ik heb er gelukkig geen last meer van gehad. En toen was het weekend helaas alweer voorbij. We hadden voor deze week de dinsdag en woensdag vrij gevraagd zodat we leuke dingen konden gaan doen met de familie van Frenske. Maandag 13 oktober kwam er een mevrouw op stage om te praten over gezonde voeding. Wat mij opviel is dat de meeste leerlingen niet eens weten wat gezond eten is want als de mevrouw vraagt wat gezond is zeggen ze allemaal in koor: PIZZA!! In Malta is de percentage van obesitas ook erg groot. De les was nuttig en interessant. Dinsdags zijn we naar Mdina en Valletta geweest. Mdina is een erg oude stad (zie foto’s) met hele mooie bezichtigingen en een prachtige uitzicht over een deel van het eiland, het was erg mooi maar niet voor een hele dag dus zijn we na die tijd nog doorgegaan naar Valletta. Dit is ook een erg mooie stad, de hoofdstad, van Malta maar het is niet zo groot als Amsterdam bij ons want Valletta heeft maar 7000 inwoners. Die woensdag zijn we vroeg opgestaan want Frenske, Philine en Ginet gingen met dolfijnen zwemmen!! Dit was erg leuk om te zien en wanneer mijn ouders, Albert en Damian langs komen gaan Albert en ik dit ook doen. Donderdag moesten we weer een dagje naar stage het was een rustig dagje en omdat dat ene jongetje er nu niet meer is heb ik soms vrij weinig te doen dus ga ik soms bij een paar leerlingen in de bank zitten om hen te motiveren, om soms met hen te gaan lezen of om gewoon een praatje met hen te maken om ze beter te leren kennen zo ben ik er achter gekomen dat er 6 van de 30 leerlingen nog maar 4 jaar zijn, 2 leerlingen zijn 6 jaar en de anderen zijn allemaal 5 jaar. Er was vandaag ook iemand jarig, dus ik dacht leuk een feestje. Dat zit er hier niet in er wordt wel één liedje gezongen en ja dat was het toen gingen we weer verder met het werk. De leerlingen moeten zelf aangeven als ze jarig zijn anders wordt er zelfs niks aan gedaan. Even wennen dus! Vrijdag 17 oktober was er weer een dagje Engels ik ging vandaag alleen met Edna (ons appartement genootje) want Frenske ging nog even genieten van de laatste dag met haar familie. De Engelse les was vandaag erg leuk, we mogen zelf bedenken wat we die les willen behandelen. Tot de grootste verbazing van de leraar willen wij vaak grammatica behandelen, zijn reactie was dat alle Nederlandse studenten veel te serieus zijn en dus gingen we het tweede uur speed daten, dit was erg grappig en leuk om te doen. Na de lessen ging ik samen met Edna en een vriend van haar uit eten nadat we lekker hebben gegeten betaalde de vriend voor ons, erg attent! Zaterdag in de ochtend (half 4) zijn Frenske en ik opgestaan om Frenske haar familie uit te zwaaien, zij gingen om 7 uur weer terug vliegen. Na het afscheid zijn we om half 5 weer in bed gekropen en hebben we heerlijk uitgeslapen. De rest van de dag hebben we niet veel gedaan we hebben nog even boodschappen gedaan en zijn nog even voor schoolbezig geweest.

Over 2 weekjes komen mijn ouders, Albert en Damian al!! Zin in!

O ja ik kan helaas geen foto's erbij doen...

Liefs,
Ellen

  • 22 Oktober 2014 - 20:47

    Mayke:

    Wauww, wat veel mee gemaakt! Pfff hier kunnen we niet klagen over verbranden
    ... haha veel plezier nog verder
    Xxxxx

  • 23 Oktober 2014 - 15:48

    Linda Timmerman:

    wat een lang verhaal weer Ellen, mooi om te lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Ik ga van 20-09-2014 tot en met 13-12-2014 internationale stage lopen in Malta. Dit doe ik samen met mijn vriendin en klasgenote Frenske. We doen de opleiding Onderwijsassistent MBO niveau 4 We hebben er zin in!!

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 2938

Voorgaande reizen:

20 September 2014 - 13 December 2014

Malta internationale stage

Landen bezocht: